Developing Critical Cultural and Digital Literacy
From Primary School to Teacher Education and Back
DOI:
https://doi.org/10.11576/pflb-4357Schlagworte:
critical literacy, social justice education, cultural learning, digitalization, for-eign language teaching, teacher training, kulturelles Lernen, Digitalisie-rung, Fremdsprachenunterricht, Lehramtsausbildung, critical literacy, social justice education, cultural learning, digitalization, foreign language teaching, teacher training, kulturelles Lernen, Digitalisierung, Fremdsprachenunterricht, Lehramtsausbildung, Lehrer*innenbildungAbstract
In this contribution, we propose critical literacy as a concept that allows to anchor democratic education in foreign language teaching, namely in the context of cultural and digital learning. We suggest a framework for planning teaching units and present practical examples based on ethnographic research on critical literacy education in Canada, which span the full range from primary school to teacher training at university. On this basis, we discuss implications and further questions related to democratic education in the first phase of teacher training at Bielefeld University and beyond.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2021 Eleni Louloudi, Lotta König, Peter Schildhauer
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0 International.
Diese Lizenz gilt nur für das Originalmaterial. Alle gekennzeichneten Fremdinhalte (z.B. Abbildungen, Fotos, Tabellen, Zitate etc.) sind von der CC-Lizenz ausgenommen. Für deren Wiederverwendung ist es ggf. erforderlich, weitere Nutzungsgenehmigungen beim jeweiligen Rechteinhaber einzuholen.